onsdag den 28. februar 2007

For at få dansk indfødsret skal man kunne besvare mindst 28 ud af 40 spørgsmål om Danmarks historie og den danske kultur rigtigt. Jyllandsposten har lavet en prøve ud fra de 200 spørgsmål der er i puljen. Den ligger på netavisens forside.

Jeg havde 2 forkerte ud af de 40 spørgsmål og jeg brugte 3 minutter og 44 sekunder. Jeg kunne ikke svare på hvornår Island løsrev sig fra Danmark, jeg havde ikke skyggen af en ide. Jeg kunne åbenbart heller ikke huske hvor mange regioner det er vi har i Danmark.

Det sjove er, at alle spørgsmålene, med svar, ligger på en offentlig og officielt hjemmeside. To af spørgsmålene er:

Hvad var navnet på den tyske læge, som i slutningen af 1700-tallet styrede Danmark på vegne af den sindssyge kong Christian 7.?

Hvilken begivenhed fandt sted i Danmark i marts 1848?
Jeg ved godt hvem lægen var, men jeg aner da ikke hvad der skete i marts 1848.

Gør du?