tirsdag den 21. november 2006

Jeg har været rigtig kulturel i dag. I går aftes inviterede Dina mig med i Musikhuset for at se Den Jyske Operas opsætning af Figaros Bryllup.

Vi var klar til klokken 11 for at høre en introduktion, som nåede omkring Mozarts samtid og selve operaen. Desværre blev den lidt ødelagt af flere gymnasieklasser som ikke kunne passe tiden.

Efter en kort smut i FøTeX var vi klar på 17. række midt for. Fantastiske pladser til en opera. Og så gik det ellers løs med forviklinger, rænkesmedning, tøjskifte og kærlighed.

Scenografien var meget enkel, men passede godt. I en opera er det jo sangen man kommer for, og ikke en masse ekstra gejl.

Og nu kan jeg jo ikke en hulens masse italiensk, så heldigvis var der da overtekster. Men selvom de havde sunget på dansk, så er det altså svært at høre hvad der bliver sunget. Det kan jeg huske fra vi så Carl Nielsens Maskerade.

Det første kvarter efter pausen blev folk ved med at vælte ind. Det er simpelthen utroligt at folk ikke kan komme til tiden. Det er jo ikke ligefrem fordi pauseklokken er svær at høre!

Der var rigtig mange skoleklasser, både fra gymnasiet og fra folkeskolen. Specielt folkeskoleklasserne var jeg imponeret over. Jeg malede jo straks fanden på væggen og tænkte at de ville larme, men ikke en lyd hørte jeg.

Det var nu synd for en af klasserne. De måtte kun se første del, så skulle de med en bus hjem. Hvorfor tager man børn med i operaen og så ikke giver dem lov til at se forestillingen færdig?

Men det var nu en god tur, og selvom jeg ikke ligefrem vil betale en formue for at se en opera hurtigst muligt igen, så kan jeg nok godt lokkes...