tirsdag den 24. april 2007

Først den gode nyhed: Danske forskere har fundet ud af at isolere celler fra et foster i moderens blod. Det betyder at det ikke længere vil være nødvendigt med fostervandsprøver og moderkagebiopsier, der som bekendt medfører en øget abortrisiko på omkring 1%.

Den dårlige nyhed er, at blodprøven kan tages allerede i uge 11, altså inden grænsen for den frie abort.

Det vil sige, i mange tilfælde er det godt, for det er mindre kompliceret at få en provokeret abort, hvis det bliver gjort tidligere. Men det åbner op for at få en abort, hvis barnet er af det "forkerte" køn.

Jeg kan desværre alt for nemt forestille mig en kvinde der altid har drømt om en lille pige, og så vælger at få fjernet drengen i sin mave, for at prøve igen. Eller folk fra mandsdominerede kulturer, der tvinger kvinden til at få fjernet pigen i maven, for at få en dreng i stedet for.

Min umiddelbare tanke, da jeg læste overskriften: "Vælg barnet efter køn", var at man kunne gøre det inden barnet blev undfanget. Men det kan man selvfølgelige allerede. Men mine tanker gik på om jeg ville vælge at få drenge i stedet for piger?

Jeg har to arvelige sygdomme, som primært nedarves til piger. Den ene er en relativ uskadelig stofskiftesygdom og den anden har givet mig permanente smerter i leddene og gør at der er nogen ting jeg bare ikke kan længere, men som "normale" mennesker sagtens kan gøre.

Hvis jeg kunne vælge før undfangelsen, så ville jeg måske overveje det, og jeg er ret sikker på at jeg ville nå frem til, at det altså må blive som det er. Så må vi tage de eventuelle problemer med sygdom/handicap derfra.

Kunne jeg finde på at få en abort, hvis barnet var det "forkerte" køn? Aldrig! Burde man have lov til det i Danmark? Tja, vi har fri abort, inden 12. uge behøver der ikke være en grund. Måske kunne løsningen være, at testen først bliver lavet i 13. uge. Det er tidligt nok til en relativ ukompliceret abort, hvis det viser sig at der er noget alvorligt galt med barnet, men man skal søge dispensation til at få en abort. Hvis barnet er meget skadet bliver den tilladelse jo givet hurtigt, hvis man bare synes det er det "forkerte" køn, så får man dels noget tid til at tænke over det, og der er nogen der skal tage stilling for en.

De er altså svære, de etiske spørgsmål. Og det bliver ikke nemmere, fordi vi lærer mere.



http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article59596.ece

Etiketter: